Skip to content

Affiliate-markkinointi – kustannustehokasta kumppanuusmarkkinointia

Affiliate-markkinoinnista puhutaan, kun tehdään mainontaa, jossa mainostaja maksaa vain toteutuneista tapahtumista, esimerkiksi tuotteen tilaamisesta verkkokaupasta, käyttäjän rekisteröitymisestä sähköpostilistalle tai yhteydenottopyynnön jättämisestä.

Affiliate-markkinoinnin osapuolet

Affiliate-markkinoinnissa on neljä osapuolta, joista ensimmäinen on verkossa toimivat markkinoijat, jotka haluavat näkyvyyttä esimerkiksi tuotteelleen tai verkkokaupalleen ja haluavat saada lisää uusia käyttäjiä. Markkinoijat ovat valmiita maksamaan tuloksista, minkä vuoksi he käyttävät affiliate-markkinointia.

Julkaisija ylläpitää tai omistaa sivuston, jolla julkaistaan mainoksia markkinoijien tuotteista tai palveluista. Tällaisia sivustoja voivat olla esimerkiksi verkkosivustot, blogit, sosiaalisen median kanavat ja uutiskirjeet.

Kolmantena osapuolena ovat julkaisuverkot eli palveluntarjoajat, jotka mahdollistavat affiliate-toiminnan. Julkaisuverkostot seuraavat sekä markkinoijaa että julkaisijaa ja hoitavat osapuolten välisen rahaliikenteen.

Käyttäjä puolestaan on asiakas, joka klikkaa markkinoijan mainosta julkaisijan sivulla ja päätyy tätä kautta esimerkiksi ostamaan tuotteen tai rekisteröitymään palveluun. Tällöin toivottu tapahtuma on toteutunut ja markkinoija maksaa julkaisijalle sovitun provision.

Affiliate-markkinointisivustot

Affiliate-markkinointisivustot ovat yleensä sellaisia nettisivustoja, jotka ovat olemassa vain markkinointitarkoituksia varten. Ne voivat olla esimerkiksi tiettyyn aiheeseen liittyviä sisältösivuja, kuten matkailu- tai kauneusalan sivustoja tai muita esimerkiksi harrastuksiin liittyviä sivustoja.

Affiliate-sivustot voivat olla myös blogeja tai keskustelufoorumeita. Näillä sivustolla käytetään markkinoijan bannereita tai paremmin tuottavia, tekstistä löytyviä linkkejä. Lisäksi affiliate-markkinointisivustoja ovat esimerkiksi alennuskoodi- ja hintavertailusivustot tai sähköpostimarkkinoijat, jotka tekevätkin tällä hetkellä eniten tuottoa affiliate-markkinoinnin saralla.

Nettikasinoista kertovat sivustot ovat hyviä esimerkkejä affiliate-markkinointisivustoista, joilla listataan erilaisia kasinopelejä. Nettikasinosivuston julkaisija saa täten provision markkinoijalta aina silloin, kun markkinoijan peliä pelataan julkaisijan nettisivuston kautta. Julkaisijan sivustolla kannustetaan markkinoijan pelien pelaamiseen ja tehdään käyttäjän siirtyminen pelaamiseen helpoksi julkaisijan sivustolla olevien linkkien avulla. Nämä linkit johtavat markkinoijan sivustolle, jolla käyttäjä voi aloittaa pelaamisen.

Affiliate-markkinointisivuston voi myös perustaa itse. Tällöin tärkeää on itselle sopivan palveluntarjoajan löytäminen. Palveluntarjoajat ovat hinnaltaan ja laadultaan erilaisia, joten huolellinen perehtyminen aiheeseen on kannattavaa ennen lopullista valintaa. On myös mietittävä, millaisia tuotteita julkaisija haluaa sivustollaan markkinoida. Internet on pullollaan halukkaita mainostajia, joten markkinoijien löytäminen ei ole ongelma. Markkinoijat voi valita oman kiinnostuksen mukaan, mutta on huomioitava, että maksettavat provisiot vaihtelevat.

Affiliate-markkinoinnissa tärkeää on hakukonelöytyvyys, sisällön laadukkuus ja sen runsaus, jotta käyttäjät saadaan kiinnostumaan sivustosta. Oleellista on myös saada itsensä näkyville verkossa; kommentoi sivustoja, jätä linkkejä sivustollesi ja tee hakukoneystävällistä sisältöä. Kaikki nämä auttavat pääsemään alkuun affiliate-markkinointisivuston perustamisessa.