Skip to content

Kuvien käyttö verkossa

 

Kuvat ovat nettisivuilla nykypäivänä jopa edellytys, sillä harva kävijä jaksaa olla kovinkaan pitkään sivustolla, joka sisältää pelkkää tekstiä. Kuvat toimivat katseenvangitsijana, ja visuaalisesti näyttävillä kuvilla saadaan kävijä pysymään nettisivulla pidempään. Kuvien kanssa tulee olla kuitenkin hyvin varovainen, sillä huonoilla ja mauttomilla kuvilla saadaan helposti aikaan ei-toivottu lopputulos. Kuvien tulee olla laadukkaita, sopivan kokoisia, ja niiden värien tulee istua sivuston muuhun värimaailmaan niin, ettei kuvat erotu häiritsevästi kokonaisuudesta. Kuvien tulee olla myös hyvän maun mukaisia, eikä liian provosoivia. Täytyy myös varmistaa kuvien laillisuus, sillä esimerkiksi ihmisistä otettuja kuvia ei voi julkaista noin vain ilman lupaa. Netissä on tarjolla erilaisia kuvapankkeja, joista kuka tahansa voi ostaa haluamiaan kuvia omalle tietokoneelle. Kuvapankkia käyttämällä et ole itse vastuussa kuvien laillisuudesta.

Kuvia eri segmenteille

Yrityksen kotisivut kohdennetaan yleensä tietylle segmentille, ja sivusto rakennetaan kohderyhmää ajatellen. Jos sivuille halutaan nuoria asiakkaita, täytyy tietää millaiset kuvat vetävät nuoria kävijöitä puoleensa. Nuoriin vetoaa usein värikkäämmät kuvat kuin vanhempiin ihmisiin, kuvat voivat olla nuorille myös enemmän provosoivia ja tunteita herättäviä. Haettaessa sivustolle taas iäkkäämpiä kävijöitä, ei välttämättä kannata laittaa kuvia nuorista kauniskasvoisista ihmisistä. Kävijä kiinnostuu paremmin myytävästä tuotteesta tai palvelusta, jos kuvissa käytetään malleja, joihin asiakkaan on helppo samaistua.

Verkkokaupoissa käytettävät kuvat ovat vieläkin tärkeämpiä, sillä asiakas tekee ostopäätöksensä jopa täysin tuotteen kuvan perusteella. Verkkokaupassa kuvien tulee olla riittävän isoja, ja sellaisella toiminnolla varustettuna, että kävijä saa kuvia suurennettua halutessaan. Kuvien tulee olla myös mahdollisimman todenmukaisia, niin että ne vastaavat tuotetta parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakas pettyy, jos postissa tullut tuote onkin eri värinen, tai muuten verkkokaupan kuvasta poikkeava. Hyvä esimerkki laadukkaasta kuvasta nettikaupassa on Axxonprofil.fi – verkkokaupan sivustolla oleva kuva teippirullasta. Kyseinen kuva on tarpeeksi iso, värit raikkaita, ja kuvasta näkyy selkeästi teippirullan paksuus, sekä tekstit.

Blogisivustolla kuvat voivat olla jopa ylikorostetunkin suuria, sillä esimerkiksi muotibloggaajien sivustoilla käydään nimenomaan kuvien vuoksi. Tietysti täytyy olla kuva myös itse bloggaajasta, kävijää kiinnostaa, millainen ihminen löytyy tekstien takaa. Hyvällä blogisivustolla on isoja, näyttäviä ja laadukkaita kuvia itse aiheesta, sekä riittävän vähän tekstiä, jotta sen jaksaa myös lukea.