Skip to content

Oman pelin luominen

Monen pelifanin mieleen on varmastikin juolahtanut kerran jos toisenkin ajatus oman pelin kehittämisestä – erityisesti kohdatessamme erityisen simppelin ja helposti luotavan pelin, joka on kaikesta yksinkertaisuudestaan huolimatta noussut suureen suosioon.

Ulkoisen olemuksensa yksinkertaisuudesta huolimatta pelien luominen ei ole erityisen helppo tehtävä. Ennen vanhaan pelit luotiin suoraan kirjoittamalla koodina, mutta nykyaikaiset sovellukset mahdollistavat helpomman tavan luoda pelejä suoraan valmiiden pohjien avulla.

Aloita perusideasta

Ensimmäisenä kannattaa miettiä pelin idea sekä toimintatapa: Mitä tehdään ja miksi? Yritä luoda mahdollisimman tarkka kuva ideastasi, jotta pystyisit työskentelemään tiukkojen rajojen puitteissa kohti selkeää maalia, mikä helpottaa myöhempiä vaiheita.

Mikäli haaveenasi on luoda peli 3D-ympäristössä, kannattaa ensiksi tarkastaa Unity-ohjelmisto, jota suositellaan helpon käyttöliittymänsä ansiosta harrastelijoiden ja ammattilaistenkin käyttöön. Yksinkertaisempaa ympäristöä etsivän kannattaa koittaa GameSaladia.

Pelin luominen kannattaa aloittaa alkukantaisella prototyypillä, jossa pääset koettamaan peli-ideasi pääpiirteitä. Tämän jälkeen voit alkaa hiomaan puutteellisia piirteitä ja luoda pohjan päälle haluamasi grafiikat. Lätkäise viimeistellyn pelin päälle vielä musiikit ja äänitehosteet, niin paketti on valmis. Kuulostaapa helpolta, vai mitä? No, käy kokeilemassa itse.

Ota mallia menestyspeleistä

Niin kuin kaikessa muussakin, tähtiin tavoittelevalla artistilla on hyvä olla esikuvia, joiden työstä ja virheistä kannattaa ottaa oppia. Aloittelijalle usein parhaimmat esimerkit tulevat yksinkertaisten pelien parista, kuten videokolikkopeleistä, joissa on melko vähän ominaisuuksia. Voit käydä lukemassa kolikkopeleistä lisää Suomicasino.comissa.

Meille suomalaisille viime aikojen parhaana esimerkkinä voidaan luonnollisesti pitää Angry Birdsiä, joka on saanut valtaansa koko maailman veikeällä tornintuhoamisgenrellään. Pelin historia on melko mielenkiintoista luettavaa, sillä Rovio Entertainment oli työskennellyt mobiilipelien parissa jo vuosia ennen läpimurtoaan. Erilaisia pelejä yritys oli luonut jo lähes sata kappaletta, mikä osoittaa, että periksiantamattomuus on loistava ominaisuus huipulle kurottelevien pelinluojien keskuudessa. Epäonnistuminen ei ole lopullista, kunhan jaksat yrittää uudestaan.

Angry Birdsin peli-idea ei ole mitenkään vallankumouksellinen ilmiö – samanlaisia rakennusten tuhoamiseen keskittyviä pelejä on nähty jo 90-luvulta asti. Pelisarjan valttikorttina onkin ollut sen visuaalisuus, tarina ja loistava pelattavuus kosketusnäytöllä. Voidaankin sanoa, että Rovio nosti pimentoon jääneen peli-idean huipulle ajoittamalla julkaisunsa oikein teknologisen kehityksen suhteen.