Skip to content

Ura graafisena suunnittelijana

Graafinen suunnittelija, tuo modernin verkkomaailman taiteilijasielu. Olet harkinnut suuntautua tälle jännittävälle alalle, mutta sinulle ei ole varmastikaan vielä itsestään selvää, miltä päivä suunnittelijana oikeasti näyttää?

Ensinnäkin kannattaa huomioida, ettei graafisen suunnittelijan työ ole pelkästään näytön äärellä istumista ja kauniiden ulkoasujen luomista. Aivan ensimmäisenä kussakin projektissa esiin nousevat suunnittelijan sosiaaliset taidot hänen keskustellessaan työn toivotuista päämääristä ja tavoitteista työnantajan tai asiakkaan kanssa. Lisäksi hyvä suunnittelija osaa ja uskaltaa tuoda esiin omat mielipiteensä ja kehitysideansa alustavien suunnitelmien suhteen.

Graafisen suunnittelun keskiössä on kyky luoda yhdentävä linkki yrityksen tarjonnan ja tämän asiakkaiden vaatimusten välille. Kuten yleensäkin mainonnassa ja kaupallisessa viestinnässä, viestintuojan tehtävänä on suostutella viestin vastaanottajaa ottamaan myönteinen asenne yritystä kohtaan. Tämä on tietenkin kyettävä toteuttamaan yrityksen mahdollistamien resurssien puitteissa, eli surkealaatuisista tuotteista tai palveluista ei voida vääntää mestariteoksia pelkän verkkosivun ulkoasun ja asettelun avulla. Yritys antaa suunnittelijalle palikat, joista tämän on kyettävä kasaamaan mahdollisimman uskottava rakennelma – toki loistavalla suunnittelijalla on aina takataskussaan mukana pikaliimatuubi.

Loistava graafinen suunnittelija ei ole siis ainoastaan ATK-velho, jonka visuaalinen silmä ja tietotekniset taidot riittäisivät yksin tuomaan leivän pöytään – ammattilainen osaa viestiä niin yrityksen kuin myös tämän asiakkaiden kanssa, sillä graafikon ”taideteoksen” on pyrittävä kommunikoimaan jatkuvasti.