Skip to content

Oman verkkokaupan perustaminen

Kivijalkamyymälät kärsivät nykyisessä taloustilanteessa, mutta verkkokauppa jatkaa kasvuaan. Yhä useammat tekevät ostoksia verkossa iästä ja sukupuolesta riippumatta ja verkkokaupassa liikkuvat rahat pyörivät useissa miljardeissa. Tällaiset mahdollisuudet houkuttelevat varmasti monia yrittämään oman bisneksen perustamista – mutta mitä pitäisi ottaa huomioon omaa verkkokauppaa perustaessa?

Kuka on asiakkaasi?

Verkkokaupan perustamiseen pätevät osittain samat säännöt kuin tavallisenkin kaupan perustamiseen. Erittäin tärkeää on tutustua markkinatilanteeseen ja kilpailijoihin sekä tuntea kohderyhmänsä. Esimerkiksi xl vaatteet ovat Motley Denim -nimisen verkkokaupan hallitsema tuoteryhmä, ja sivusto onkin onnistunut luomaan houkuttelevan näköisen ja helppokäyttöisen verkkokaupan, joka vetoaa kohdeyleisöönsä.

Asiakkaat on siis tärkeää tuntea vähintään yhtä hyvin kuin kilpailijatkin – eri ikäisiin ja eri sukupuolia edustaviin potentiaalisiin asiakkaisiin vetoavat luonnollisesti erilaiset asiat. Sivuston värimaailman ja designin on syytä olla sellainen, että potentiaalisten asiakkaiden kiinnostus herää ja he löytävät etsimänsä tuotteet helposti. Selkeä design ja mahdollisuus lajitella tuotteita asiakkaan kiinnostuksen mukaan ovat elintärkeitä verkkobisneksen pyörittämisessä.

Teetkö sivusi itse?

Käytännön toteutus on nykyään tehty huomattavasti helpommaksi kuin mitä se oli vielä kymmenen vuotta sitten. Tarjolla on useita erilaisia valmiita alustoja, joiden avulla verkkokaupan perustaminen on melko yksinkertaista. Sen kummempaa tietoteknistä osaamista tällaisten alustojen käyttöön ei tarvita, mutta mikäli tavoitteena on luoda hyvin persoonallinen ja viimeistelty verkkokauppa, voi valmiiden alustojen käyttäminen rajoittaa valinnanvaraa. Osa alustoista on kuitenkin täysin ilmaisia, joten kovin suurta pääomaa ei itse verkkokaupan perustaminen verrattuna perinteisen kivijalkamyymälän perustamiseen vaadi!

Mieti yksityiskohdat läpi

Kuten muussakin yrittäjyydessä, myös verkkokaupassa on tärkeää tuntea verkkokauppaan liittyvät lakisääteiset asiat ja verkkomarkkinoinnin perusteet. Laki säätelee verkkokaupoissa muun muassa palautusoikeuteen liittyviä asioita ja verkkomarkkinointi sen sijaan pitää sisällään monenlaisia asioita, kuten hakukone-, sähköposti- ja kumppanuusmarkkinointia. On myös tutustuttava erilaisiin maksutapoihin ja niiden soveltamiseen omassa verkkokaupassa – hyväksytäänkö luottokortit, lähetetäänkö laskulla vai voiko tavarasta tai palvelusta maksaa vaikkapa PayPalin avulla?

Verkkokaupan perustamista pohtiva voi aloittaa suunnittelunsa esimerkiksi laatimalla markkina-analyysin ja liiketoimintasuunnitelman. Verkkokaupat harvemmin kasvavat suuriksi yhdessä yössä, joten on tärkeää, että perustajalla on mahdollisuus myös muuhun toimeentuloon verkkokaupan ensiaskeleita tallustettaessa.