Kotisivujen luominen kannattaa aloittaa valitsemalla niin sanotun webhotellin tarjoaja, jonka kautta haluat luoda omat kotisivusi. Tämän jälkeen on aika valita kotisivujesi nimi, eli domain, siten että se kuvastaa sivujesi sisältöä. Nimen tulisi olla lyhyt ja helposti muistettava. Hyvä domain on ensimmäinen askel oikean yleisön löytämiseen.
Kotisivujesi ulkoasu määrittää vahvasti brändiäsi, joten muokkaa se huolellisesti tarkoituksiisi sopivaksi. Meikkiblogiin sopii hienosti vaikkapa pinkki tausta, mutta esimerkiksi sahauspalveluja tarjoavan yrityksen kannattaa miettiä tällaisen värityksen käyttämistä kahdesti. Toisaalta myös kilpailijoista erottuminen on tärkeää, joten värien ja muun ulkoasun kanssa ei kannata olla liian konservatiivinen.
Sivuston tekninen toimivuus ja helppokäyttöisyys ovat ehdottoman tärkeitä. Internetissä on lukuisia palveluntarjoajia, ja potentiaalinen asiakas siirtyy helposti muualle, jos ei löydä etsimäänsä tietoa sivuilta tarpeeksi nopeasti. Asiakkaan tiedonhakua helpottaa merkittävästi sivuston sisäinen hakukone, johon syötetyllä hakusanalla asiaan liittyvät artikkelit ja palvelut löytyvät nopeasti. Myös jonkinlainen navigointivalikko on yleensä varteenotettava vaihtoehto.
Muista ohjelmoida yrityksesi yhteystiedot näkyviin kotisivujen etusivulle ja suunnittele sivusto siten, että logoa klikkaamalla sivusto ohjautuu takaisin etusivulle. Tämä helpottaa asiakkaan suunnistusta ja tarvittavien tietojen löytymistä.
Sivuston selkeää ulkoasua on mahdoton painottaa liikaa, sillä se on eräs kotisivujen tärkeimpiä ominaisuuksia. Fonteilla ja väreillä saa paljon aikaiseksi, mutta varo menemästä liiallisuuksiin, jotta sivustosta ei tule sotkuisen näköistä.
Sivuston asiasisällössä kannattaa suosia lyhyitä kappaleita ja vaikkapa listamuotoisuutta, sillä median luonteesta johtuen, ei asiakas yleensä vaivaudu lukemaan pitkiä selostuksia läpi, vaan hän haluaa kattavan ja tiiviin kuvan palveluista lähes silmänräpäyksessä. Muista nostaa asian tärkein sisältö esiin.
Kuvat elävöittävät kotisivua ja esimerkiksi tuotteiden myynnin kannalta ne ovat lähes välttämättömiä. Tutkimusten mukaan kuva kannattaa sijoittaa siten, että se katsoo lukijaan päin ja ohjaa katsetta kuvan osoittamaan suuntaan.
Muista, että hyvät kotisivut eivät koskaan sisällä rikkinäisiä linkkejä ja toimivat moitteettomasti web-selaimesta riippumatta.