Oman yrityksen perustaminen kuulosti vielä hiljattain monelle suomalaisille todella oudolta ja vaaralliselta idealta. Eikä kotitalouksien toisaalta 90-luvun lopun nousukaudella pitänytkään huolehtia ylimääräisistä tulonlähteistä, sillä kotimaiset yritykset työllistivät ihmisiä Euroopan korkeatasoisimmilla palkoilla. Kaikki tämä kääntyi päälaelleen Nokian ”kuoleman” ja viimeisen talouskriisin jälkeen. Vaikka tilanne Suomessa on talouden suhteen vähintäänkin vakava, tämä ei tarkoita sitä, että meidän pitäisi heittää kirveet kaivoon. Oman yrityksen perustaminen ei nimittäin ole koskaan ollut yhtä helppoa kuin nyt. Jos eläisimme 90-luvun laman aikaa, oman yrityksen perustaminen olisi huomattavasti haastavampaa – johtuen siitä, että vielä tuolloin IT-kehitys ei ollut yhtä dynaamista kuin nykyään. Toisin sanoen nykypäivänä uuden yrityksen työkuvaus liittyy tavalla tai toisella informaatioteknologiaan ja täten yritystoimintaa pystytään pyörittämään omasta olohuoneesta ilman tarvetta toimitilojen tai varastojen vuokraamiseen. Siten yrityksen starttikustannukset rajoittuvat vain uuden tietokoneen hankkimiseen. Ja koska yritystoiminta siirtyy hiljalleen informaatiopohjaiseen toimintaan, eikä itse fyysiseen valmistukseen, me kaikki voimme perustaa verkossa toimivan yrityksen.
Mistä pääsen liikkeelle?
Luonnollisesti yritysidean keksiminen on kaiken A ja O. Tämän jälkeen starttirahan haku voi olla yksi vaihtoehto. Ennestään starttirahoja haettiin suoraan pankista (tai valtion rahastosta), mutta nykyään verkossa toimii yksityisiä henkilöitä jotka voivat rahoittaa uusien yritysten nousun omalla rahalla. Esimerkiksi crowdfunding-sivuston kautta keräät tavallisilta ihmisiltä rahaa, mikäli he huomaavat ideasi olevan hyvä. Näin ollen myös rahoituksen hankkiminen ei ole koskaan ollut yhtä helppoa.
Entä asiakaskannan hankinta?
Vastaus tähänkin löytyy IT-alalta. Nimittäin sosiaalisen median kautta uudet yritykset tavoittavat asiakassegmentit kustannustehokkaasti ilman tarvetta luottaa puskaradioon tai kalliisiin markkinointikonsultteihin. Facebookin, Twitterin, Instagramin ja LinkedIn-profiilien kautta mainostaminen on edullista ja joissain tapauksissa täysin ilmaista. Ja mikäli haluat viedä yrityksen uusasiakashankinnan ammattilaisten tasolle, yrityslahjat toimivat hyvinä apuvälineinä ensimmäisten kontaktien luomisessa. Yritys nimeltä Axon Profil on erikoistunut liikelahjojen myyntiin tuotteilla, jotka eivät ylitä hyvän maun rajaa. Kuten huomaat, pelkästään tästä kirjoituksesta saat kolme hyödyllistä vinkkiä oman yrityksen starttaamiseen (starttiraha, sosiaalinen media ja yrityslahjat). Ja vieläpä täysin ilmaiseksi, ole hyvä.