Suomalainen muotoilu on arvossaan niin kotimaassa kuin ulkomailla. Historiaan mahtuu monia merkittäviä nimiä muotoilun eri osa-alueilta ja selkeälinjainen suomalainen muotoilu tunnetaan hyvin myös maailmalla. Laadukas design onkin ollut merkittävä vientituote Suomelle.
Suomalaisen muotoilun kultakausi
Suomalainen muotoilu eli kultakautta 1950- ja 1960-luvuilla, joilta peräisin ovatkin monet suomalaisen muotoilun tunnetuimmat klassikot. Aikakaudella vaikuttivat muun muassa sellaiset maailmallakin tunnetut muotoilun kärkinimet kuin Tapio Wirkkala, Timo Sarpaneva, Kaj Franck ja Alvar Aalto.
Suuria nimiä myös maailmalla
Merkittäviä nimiä suomalaisen muotoilun parista löytyy niin huonekalujen muotoilun, valaisin suunnittelun, lasi- ja kermaiikkataiteen, tekstiilisuunnittelun, teollisen muotoilun kuin graafisen suunnittelun saralta. Suunnittelijoiden nimien lisäksi maailmalla tunnetaan muun muassa Marimekon, Aarikan, Iittalan, Arabian ja Artekin nimet.
Suomalaisen muotoilun klassikot ovat haluttuja elementtejä koteihin. Korusuunnittelun saralla tunnettavuuteen on noussut suomalaisesta mytologiasta korujen muotoja toteuttava Kalevala Koru.
Selkälinjainen muotokieli
Suomalainen muotoilu yhdistetään selkeään, kauniiseen muotokieleen ja ominaista on puhtaiden materiaalien yhdistely. Selkeälinjaista muotokieleen on usein yhdistelty myös leikkimielisiä ratkaisuja, joilla on saatu aikaan mielenkiintoisia kokonaisuuksia. Inspiraatiota on usein haettu suomalaisille tärkeästä, ainutlaatuisesta luonnosta ja sen vaihtelevista vuodenajoista.
Suomalaisten läheinen ja kunnioittava suhde luontoon on voimakkaasti läsnä suomalaisessa muotoilussa niin materiaalien kuin muotoilun metaforien ja teemojen kautta. Tämä lienee merkittävä seikka suomalaisen muotoilun menestyksen takana, mutta suomalainen muotoilu onnistuu puhuttelemaan myös ajattomuudellaan.
Suomalainen muotoilun asemaa halutaan vaalia
Suomessa ainutlaatuisen muotoilun merkittävyys on onneksi ymmärretty ja kotimaista osaamista on pyritty tukemaan eri keinoin. Suomessa on esimerkiksi väkilukuun suhteutettuna paljon eri taidealan oppilaitoksia. Nuoria, nousevia kykyjä halutaan nostaa esiin ja tukea julkisin varoin. Suomalainen design halutaan nähdä säilyttävän asemansa ja arvonsa maailmalla myös tulevaisuudessa.
Suomessa on uskallettu tiukempinakin taloudellisina ajanjaksoina rohkeasti tukea suomalaista muotoiluperinnettä, minkä voi sanoa kantaneen hyvin hedelmää. Jos suomalaisen muotoilun historia on komea, tulevaisuus halutaan nähdä vähintään yhtä loisteliaana.